Známkový sešitek Svět na kolejích II (2018)

235 Kč
Skladem (1 ks)
Můžeme doručit do:
12.8.2020

Detailní informace

Detailní popis produktu

V sešitku se nachází 4 x 2 ks různých samolepících písmenových výplatních poštovních známek E.

0995 — parní lokomotiva „třistapětašedesátka“

Po vzniku Československé republiky musely Československé státní dráhy řešit špatný stav parku parních lokomotiv. Proto Ministerstvo železnic zadalo soutěž o jednotnou konstrukci nových lokomotiv.

Z té vznikla objednávka první samostatné československé konstrukce rychlíkové lokomotivy řady 365.0. Ve třech sériích o celkovém počtu 40 kusů lokomotivy postavila První českomoravská továrna na stroje v Praze v letech 1921 až 1923. Lokomotiva 365.024 je na známce zobrazena ve světlém nátěru dle tovární fotografie z roku 1923.

Po nafocení byla lokomotiva opatřena černým lakem a předána ČSD, u kterých jezdila do konce 60. let 20. století. Dnes je součástí sbírky Železničního muzea Českých drah, a.s. v Lužné u Rakovníka, kde plánují její opravu do provozuschopného stavu.

0996 — motorový vůz „STŘÍBRNÝ ŠÍP“

V motorizaci osobní železniční dopravy byly ČSD ve 30. letech na evropské špičce. V rámci rychlíkového propojení měst zadaly ČSD ve druhé polovině 30. let soutěž na nový motorový vůz. Ten měl být úsporný, rychlý a pohodlný, aby mohl konkurovat vzrůstající silniční dopravě. Do plánu však zasáhly události konce 30. let a vypuknutí II. světové války.

Realizovala se tak pouze stavba prototypového vozu M 260.001, který ČKD dokončilo v březnu 1939. Pro svůj vzhled dostal přezdívku „STŘÍBRNÝ ŠÍP“. Po krátkém zkušebním provozu byl odstaven a po válce toho již moc nenajezdil.

Nakonec skončil bez motorů a interiéru jako sklad. V 70. letech byl zachráněn pro podnikovou sbírku ČSD. Jeho opravy se nakonec zhostil Výzkumný ústav železniční, a.s., který zajistil kompletní renovaci vozu do podoby z roku 1939. Od roku 2016 tak můžeme legendární „STŘÍBRNÝ ŠÍP“ opět vidět v plné síle na kolejích.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Přidat komentář
Nevyplňujte toto pole:

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: